کاربر گرامی:
به اطلاع می رساند نسخه های پایین مرورگر Internet Explorer شامل IE 9 و پایین تر برای مشاهده سایت شرکت مهندسی فکور صنعت تهران پشتیبانی نخواهد شد.
لطفا نسخه مرورگر خود را بررسی و در صورت نیاز آن را به روز رسانی نموده و یا از سایر مرورگر ها استفاده فرمایید.

ارزشمند شدن باطله های کم عیار هماتیتی برای اولین بار در کشور توسط شرکت مهندسی فکور صنعت تهران

ارزشمند شدن باطله های کم عیار هماتیتی برای اولین بار در کشور توسط شرکت مهندسی فکور صنعت تهران
افتتاح رسمی اولین کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن هماتیتی از باطله کم عیار با ظرفیت 600 هزار تن در سال



موضوع فعالیت شركت در جلال آباد
1-     سرمایه گذاری برای طراحی ، ایجاد ، ساخت و راه اندازی كارخانه فرآوری سنگ آهن كم عیار هماتیتی و تولید كنسانتره در منطقه جلال آباد
2-     پذیرش ریسك ایجاد طرحی نو در حوزه فرآوری سنگ آهن برای اولین بار در ایران، شامل استفاده از سنگ آهن كم عیار هماتیتی (26 الی 28 درصد آهن) كه تا قبل از آن به عنوان باطله در معادن سنگ آهن دپو می گردید.
3-     به ثمر رساندن مطالعات و تستهای تكنولوژی فرآوری سنگ آهن هماتیتی انجام شده در مركز تحقیقات فرآوری مواد معدنی متالورژی فكور صنعت.
4-     سرمایه گذاری درتامین تجهیزات و اجرا در بخش صنایع بالادستی زنجیره تولید آهن و فولاد کشور، هم راستا با سیاست های کلان 55 میلیون تن فولاد خام در سال 1404
5-     ایجاد اشتغال در منطقه محروم کشور
6- استفاده از روشهای جدید در بهره برداری از کارخانجات کنسانتره سنگ آهن
7- الویت در حفظ محیط زیست و ایجاد کارخانه کنسانتره سنگ آهن سبز

پروژه سرمایه گذاری ساخت كارخانه كنسانتره فکور صنعت تهران
در جوار معدن جلال آباد شهرستان زرند در شهریور ماه سال 1393 با انعقاد قرارداد فی مابین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شركت مهندسی فكور صنعت تهران به عنوان سرمایه گذار كلید خورد و از این طریق تولید كنسانتره سنگ آهن کم عیار هماتیتی از طریق سرمایه گذاری در احداث کارخانه مذکور، برای اولین بار در ایران امکان پذیر گردید.
با این اقدام موثر، امکان ایجاد ارزش افزوده در سنگ آهن های هماتیتی ذخیره شده در معادن كشور كه پیش از این بلاارزش و غیر قابل استحصال بود، فراهم گردید .
با عنایت به فرآیند پیچیده فرآوری و پرعیار سازی سنگ آهن هماتیتی ، فكور صنعت با احداث كارخانه فوق با ظرفیت 600 هزار تن در سال ، زمینه اشتغال تعداد كثیری را در یكی از مناطق محروم كشور، فراهم نموده است.

مشخصات طرح
اين پروژه در دوبخش خردايش ، پرعيار سازي و فرآوري با ظرفيت اوليه 2،200،000 تن در سال در فاز اول كارخانه  و 600هزار تن توليد كنسانتره در سال در فاز دوم كارخانه طراحي و نسبت به سفارش گذاري تجهيزات اقدام گرديد .
عمليات اجرائي در بخش عمراني و ساختمان از آبان ماه سال 1393 شروع شده و متناسب با پيشرفت كار در اين بخش و ورود تجهيزات تامين شده داخلي و خارجي برنامه ريزي براي فعاليتهاي نصب مكانيكي و الكتريكي در دستور كار قرار گرفته و فاز اول كارخانه در بهمن ماه سال 94 راه اندازي شد و به صورت جدي از اسفند ماه سال 1394 با استقرار پيمانكار نصب مكانيكال و الكتريكال فعاليتهاي نصب در فاز دوم آغاز شد و راه اندازي اوليه و توليد كنسانتره در آذرماه سال 1395 در اين بخش با موفقيت به ثمر نشست. و تا کنون بالغ بر 700 هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولید نموده است که این مقدار بالغ بر 3 میلیون تن سنگ آهن باطله کم عیار 26 الی 28 درصد هماتیتی معدن جلال آباد تولید شده است.
در فاز بعدی و با توجه به نیاز آب برای تولید این کارخانه نسبت به طراحی و اجرای خط لوله آب به طول 13 کیلومتر را اجرا نمود که در حال بهره برداری می باشد.

سرمایه گذاری
- بخش ارزی : 11/475/000 یورو
- بخش ريالی فاز اول (خردایش و فرآوری خشک) : 120/000/000/000 ريال
- بخش ريالی فاز دوم (فرآوری تر و تولید کنسانتره) : 718/050/000/000 ريال
- بخش ريالی فاز سوم (خط انتقال آب) : 250/000/000/000 ريال
- مجموع سرمایه گذاری : 1/570/000/000/000 ريال

ظرفیت کارخانه ، مشخصات خوراک ورودی و محصول در سال :


وسعت زمین بخش خردایش و پرعیارسازی (فاز اول احداث کارخانه) : 200/000 متر مربع
وسعت زمین بخش فرآوری (فاز دوم احداث کارخانه) : 300/000 متر مربع
مساحت ساختمانهای غیر صنعتی : 15/000 متر مربع
مساحت ساختمانهای نیمه صنعتی : 35/000 متر مربع
مساحت ساختمانهای صنعتی : 150/000 متربع
محوطه سازی : با وسعت 300/000 متر مربع و ایجاد جاده های دسترسی به طول 5 کیلومتر
مساحت کل : با وسعت 70 هکتار

انرژی
- برق : احداث خط انتقال برق دو مداره هوائی با ظرفیت 6.8 مگاوات ، 20 کیلو ولت از پست یزدان شهر
- آب : تامین آب به میزان 680/000 متر مکعب در سال از محل چاه های واقع شده در 13 کیلومتری کارخانه از طریق احداث خط انتقال آب با لوله به طول 13 کیلومتر و منابع دیگر
- گاز : 0

اشتغالزایی طرح
- در دوره اجرای پروژه : 120 نفر مستقیم و 205 نفر غیر مستقیم
- در دوره بهره برداری : 240 نفر مستقیم و 580 نفر غیر مستقیم

طرح های توسعه

1-    آبگیری از باطله ها :
با توجه به کمبود آب در منطقه این شرکت نسبت به بررسی های عملی جهت استحصال آب از باطله های تولید اقدام و در نتیجه نسبت به احداث کارخانه آبگیری از باطله در مهر سال 1396 اقدام نمود که با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی این کارخانه در شهریور سال جاری راه اندازی خواهد شد و از اتلاف مقدار 500/000 مترمکعب آب در سال جلوگیری می نماید.

2-     احداث کارخانه تولید سنگ آهن نرمه با عیار 61 درصد آهن:
 در اجرای طرح تکمیلی کارخانه کنسانتره سنگ آهن کم عیار هماتیتی جلال آباد با وجود مقدار قابل توجهی آهن در باطله ها، این شرکت نسبت به بررسی و مطالعات اقدام و پس از آزمایشها و تست های نیمه صنعتی اقدام نمود.
و در اردیبهشت سال 97 عملیات اجرایی شروع گردید و به یاری خداوند متعال در اسفند سال 97 به بهره برداری خواهد رسید.

در این طرح از باطله های کارخانه موجود مقدار 130 هزار تن سنگ آهن نرمه با عیار 61 درصد با تکنولوژی درامهای مغناطیسی شدت بالا و جدا کننده های ثقلی تولید خواهد شد. که مورد استفاده کارخانجات زینترینگ و فولاد سازی کشور خواهد بود که 20 درصد به اشتغال قبلی این کارخانه اضافه خواهد شد.

برای نمایش عکس های افتتاحیه لینک زیر را کلیک نمایید.
https://www.fstco.com/gallery/photo-gallery/
تاریخ درج: 1397/05/13
بازگشت به صفحه قبلی بازگشت به صفحه اصلی