کاربر گرامی:
به اطلاع می رساند نسخه های پایین مرورگر Internet Explorer شامل IE 9 و پایین تر برای مشاهده سایت شرکت مهندسی فکور صنعت تهران پشتیبانی نخواهد شد.
لطفا نسخه مرورگر خود را بررسی و در صورت نیاز آن را به روز رسانی نموده و یا از سایر مرورگر ها استفاده فرمایید.

راه اندازی بزرگترین خط پیش فرآوری خشک با کمک جداکننده های مغناطیسی شدت متوسط در کشور ، توسط شرکت مهندسی فکور صنعت تهران (بهمن ماه 99)

راه اندازی بزرگترین خط پیش فرآوری خشک با کمک جداکننده های مغناطیسی شدت متوسط در کشور ، توسط شرکت مهندسی فکور صنعت تهران (بهمن ماه 99)

کوبینگ مغناطیسی سنگ آهن کشور با ظرفیت تولید بیش از 11 میلیون تن در سال، توسط شرکت مهندسی فکورصنعت تهران راه اندازی شد. البته این اولین بار نیست که در سال جاری شاهد افتتاح و را ه اندازی پروژه های صنعتی و معدنی از سوی شرکت فکورصنعت به عنوان شرکتی دانش بنیان و مطرح در زمینه طراحی و اجرای پروژه های معدنی و صنعتی به روش طرح و ساخت هستیم بلکه از اوایل سال جاری تا اکنون نتیجه تلاش و همکاری این شرکت با بسیاری از شرکت های بزرگ معدنی کشور در راستای دستیابی به شعار سال 99 یعنی جهش تولید در پروژه هایی همچون ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس که از آن به عنوان «خط انتقال امید » نیز یاد می شود، نمایان بوده است.

تأثیرات مهم این طرح عبارتند از:  

حذف 15 درصدي باطله بار ورودي به کارخانه کنسانتره سنگ آهن گل گهر

افزایش بیش از 5 درصدي عیار به بار ورودي کارخانه

افزایش ظرفیت تولید کنسانتره به میزان 15 درصد

کاهش مصرف آب به میزان 10 درصد کاهش مصرف برق

کاهش مواد مصرفی نظیر گلوله و فلوکولانت

پروژه بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت

خطوط 5، 6 و 7 کنسانتره شرکت گل گهر نیز از جمله پروژه هایی است که با توجه به توانمندی شرکت فکورصنعت تهران در حوزهطراحی و اجرا به این مجموعه سپرده شد تا به این ترتیب ظرفیت تولید شش میلیون تنی در سه فاز مجزا به 1. 8 میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.

تامین بار ورودی با درصد آهن بالاتر

در همین راستا شرکت یادشده با تاسیس بخش های مختلف این پروژه شامل واحد کوبینگ، خردایش مجدد و آبگیری، شرایطی را در مجتمع سنگ آهن گل گهر فراهم کرده که به دنبال آن علاوه بر اینکه محصول باکیفیت تری تولید می شود، ظرفیت تولید نیز افزایش پیدا کرده و شعار سال در یکی از مجموعه های صنعتی و معدنی کشور تحقق می یابد.

در همین خصوص مدیر این پروژه با بیان اینکه مجموعه اقدامات شرکت فکو رصنعت در سال جدید بر مبنای جهش تولید بوده است،

به «جهان صنعت » گفت: شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نیازمندی خود را برای افزایش ظرفیت تولید و همچنین ارتقا و افزایش کیفیت محصولات خطوط کنسانتره سنگ آهن به لحاظ دانه بندی و بلین به شرکت فکورصنعت اعلام کرد.

در راستای دعوت به همکاری شرکت گل گهر، بررسی و طراحی های لازم انجام شد و مجموعه تغییراتی برای توسعه و ارتقای خطوط 5، 6 و 7 کنسانتره گل گهر در نظر گرفته شد که اولین قسمت آن واحد کوبینگ خشک است.

وی در این رابطه توضیح داد: مسوولیت واحد کوبینگ خشک، افزایش عیار خوراک ورودی به کارخانه است به این معنا که بخشی از باطله سنگ های با عیار آهن پایین از خوراک ورودی حذف می شود تا بار ورودی با درصد آهن بالاتر وارد کارخانه شود.

زمانی که بار ورودی با درصد آهن بالاتر وارد کارخانه می شود، ظرفیت تولید سالانه کارخانه نیز افزایش پیدا می کند.

افزایش 15 درصدی ظرفیت تولید مدیر این پروژه با بیان اینکه با اجرای واحد کوبینگ خشک 15 درصد افزایش ظرفیت تولید در این سه خط محقق خواهد شد، گفت: قرار است با اجرای تمام فازهای این پروژه، ظرفیت سه خط تولید کنسانتره سنگ آهن از شش میلیون تن فعلی به 1/ 8 میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.

هدف از اجرای واحد کوبینگ خشک را جداسازی حدود 15 درصد خوراک کم عیار با عیار آهن 10 تا 12 درصد از خوراک ورودی به خطوط سه گانه کارخانه عنوان کرد و افزود: افزایش ریکاوری خوراک ورودی و در نتیجه افزایش 15 درصدی تولید سالانه خطوط

یادشده از اهداف این فاز از پروژه بوده است و طبق قرارداد، دست کم چهار درصد افزایش عیار در محصول خروجی از واحد کوبینگ خشک اتفاق خواهد افتاد.

وی همچنین اظهار کرد: برای جداسازی باطله کم عیار از هشت دستگاه مگنت سپراتور باشدت میدان متوسط   MIMS  استفاده شده است.

طی تست های عملکردی خط یادشده، شاهد افزایش 5/ 5 درصدی در عیار آهن محصول و جداسازی حدود 12 درصد بار کم عیار با عیار آهن 7 درصد به عنوان باطله بودیم که این میزان، با توجه به دانه بندی 50 - 0 میلیمتری خوراک ورودی، حاکی از عملکرد درخشان و فراتر از مقادیر پیش بینی شده در قرارداد بوده است.

 

استفاده از تخصص شرکت های پیمانکاری

بیان اینکه قرارداد بخش کوبینگ خشک پروژه توسعه و ارتقای کیفیت خطوط 5، 6 و 7 کنسانتره گل گهر در شهریورماه سال 98 نافذ شده است، افزود: با وجود مدت 15ماهه قرارداد، بخش کوبینگ خشک ظرف یک سال تکمیل و آماده تولید شد.

توضیح نوع این قرارداد که از نوع EPC بوده است، گفت: قرارداد  EPC  (مهندسی، تامین تجهیزات، اجرا) یکی از قراردادهای مهم و  پیچید ه ای است که در آن کار طراحی و تامین تجهیزات و اجرای پروژه به پیمانکار سپرده می شود و به تعبیری می توان گفت که کارفرما از قید مسوولیت های سنگین مدیریتی و اجرایی پروژه آزاد خواهد شد.

مدیر پروژه واحد کوبینگ خشک ادامه داد:

به این ترتیب از تخصص شرکت های پیمانکاری نیز استفاده می شود و زمان اجرا نیز کاهش پیدا می کند.

وی افزود: کارخانه شش میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن گل گهر، واقع در مجموعه کارخانجات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان در استان کرمان است که با کمک واحد کوبینگ خشک، افزایش ظرفیت تولید برای آن اتفاق افتاده است.

مدیر این پروژه بیان کرد: بومی سازی قطعات یکی از اهداف اصلی شرکت فکو رصنعت تهران و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بوده و تقریبا قسمت بزرگی از تجهیزات این پروژه یعنی حدود 60 درصد ساخت داخل است. البته در واحد کوبینگ خشک بیش از 70 درصد

تجهیزات ساخت داخل هستند .

گفتنی است شرکت صنعتی و معدنی گل گهر یکی از بزرگترین واحدهای تولید کنسانتره آهن در ایران است که برای افزایش کیفیت و ظرفیت تولید محصولات خود از شرکت های دانش بنیانی همچون فکورصنعت تهران دعوت به همکاری کرده است.

 

 


 




تاریخ درج: 1399/11/01
بازگشت به صفحه قبلی بازگشت به صفحه اصلی